11 Mei 2010

13 Mei

Kenang kembali 41 tahun yang lalu...
13 Mei 1969 merupakan satu peristiwa hitam yang tercoret dalam sejarah negara. Pada ketika itu, negara masih dalam usia yang muda dalam megenal erti kebebasan.


13 Mei 1969

Ketika berlakunya Peristiwa 13 Mei 1969 sememangnya saya belum lahir ke dunia, eyalah kalau dah lahir pun pada masa itu belum tentu dapat hidup dan kalaupun hidup tidak mungkin umurku boleh berpanjangan sampai sekarang. Peristiwa 13 Mei 1969 hanya dapat saya gambarkan dalam minda dan dapat merasakan derita kehidupan pada ketika itu melalui pembacaan dari sumber internet dan buku-buku sejarah. Melalui peristiwa hitam ini, pemimpin negara pada ketika itu telah membuka mata bahawa perpaduan merupakan aspek terpenting dalam membangunkan negara Malaysia yang terdiri daripada rakyat pelbagai kaum. Kesedaran inilah yang telah mengubah negara dan berjaya membentuk negara kearah negara sedang membangun kini.

Walaupun peperiksaan semakin dekat, entry ini bukannya untuk tujuan mengulangkaji pelajaran... (ini subjek tahun lepas lah). Sebabnya hari ini 11hb Mei 2010, besok 12 hb dan lusa 13 Mei 2010. Tarikh inilah yang telah membuatkan saya tergerak hati untuk buat entry ini. Kepada pembaca yang sudah melupakan sejarah negara... Baca dan kenang-kenangkanlah kembali sejarah negara yang telah berjaya mencorak negara kita sehingga kita mencapai hari ini.

Bak kata pepatah ~ Yesterday is history, today is reality and tomorrow is mystery

Tiada ulasan: